Štěně

18.11.2018 10:50

Dítě a pes jsou tématem, o kterém toho bylo napsáno bezpochyby mnoho. Můžeme se dočíst o příbězích hrdinných psů, kteří zachránili dítěti život, o psích chůvách, které dítě přijaly jako vlastní štěně a podobně o něj pečovaly, o psech léčících dětskou duši a vnášejících radost do míst, kde je jí jako šafránu, jako je třeba dětská onkologie. Přítomnost psa znamená v nemocničním prostředí nejen rozptýlení a nádech normality, ale dětem umožňuje i citové odreagování a pokud o psa pečují i vybočení z role toho, o kterého je pouze pečováno. 



Pes slouží  v některých rodinách dokonce jako vzor sociálních rolí, kdy dětem v praxi předvádí, jak vypadá věrnost, odvaha a jiné společenské hodnoty. Pes malého človíčka učí zodpovědnosti při péči o něj, sebeovládání, empatii a probouzí jeho rodičovské pudy. Nesmělým dětem pes pomůže překonat sociální bariéry, starší děti, které již psa venčí, mají díky němu více pohybu.

Ovšem na druhou stranu čas od času novinami proletí děsivý článek o dítěti potrhaném psy nebo dokonce o usmrcení dítěte psem. Na jedné straně jsou vyděšení rodiče a hlasy volající po omezení psů, na druhé straně se ozývají někteří pejskaři, že ten pes za to nemohl, že vše je vina dítěte a jeho rodičů, že psovi určitě muselo něco udělat a že je to výjimečná událost. Proto by děti měly již od útlého věku vědět,jak se k pejskovi chovat. 
Naše paní školnice v nedávné době o jednoho staršího pejska přišla, ale vzápětí dostala od rodiny nového. Využily jsme proto situace a dětem štěňátko představily. Štěňátko přinesla dětem  dcera paní školnice, Iveta, do mateřské školy ukázat. To bylo radosti. Děti se dověděly o jakou rasu pejska jde, čím se štěňátko živí, co "vyvádí", co se postupně musí naučit. Dostaly informaci o tom, jak se k pejskovi mají chovat. Malá rotvajlerka Roxy si všechno nejprve očichala, samozřejmě k radosti dětí i je a pak se už unaveně schoulila v náruči paničky a zamířila domů. 

 

—————

Zpět