Aktivity pro všechny děti

Vhodné materiály k procvičování v různých oblastech pro všechny děti:

Posloupnost

Navlékání korálků
Navlékejte s dítětem korálky, rodič ukáže dítěti vzor, např. jeden žlutý, dva červené, jeden zelený, tři modré. Úkolem dítěte je podle daného vzoru pokračovat. Můžete později vymýšlet komplikovanější vzory.

Zavazování tkaniček
I při zavazování tkaniček je potřebné vykonávat pohyby v určitém pořadí. Postupování vykonávaných pohybů rozložte na jednotlivé kroky a dítěti ukazujte zavazování krok za krokem. Tato aktivita vyžaduje trpělivost.

Plnění úkolů
Dítěti zadejte několik úkolů, které musí postupně plnit. Např.: polož knihu na stoličku, potom otevři dveře, potom se otoč na místě, potom poskakuj na jedné noze, potom dojdi za mnou. Můžete vymyslet jakékoliv zadání a vytvořit tak hru se startem a cílem. Když se dítě dostane do cíle bez toho, aby nějaký úkol zapomnělo, můžete ho odměnit. 
Začínejte třeba třemi úkoly, později zvyšujte jejich počet.

Tleskání v rytmu
Dítěti vytleskávejte nejdříve jednoduché, později složitější rytmy. Úkolem dítěte je pokusit se s Vámi první tleskat současně, později rytmus zopakovat samo.

Seřazování obrázků
Dítěti vystříhejte obrázky a jeho úkolem je seřadit, jak jdou postupně. Můžete to procvičovat třeba u pohádek - dítěti přečtete pohádku a ono se pak pokusí seřadit obrázky postupně za sebou.

Zrakové vnímání

Třídění knoflíků
Na stůl nachystejte dítěti knoflíky různých velikostí a barev. Úkolem dítěte je knoflíky roztřídit podle barev nebo velikostí. Může knoflíky také seřadit od největších po nejmenší nebo naopak.

Co vidíme z okna
Dítě objevuje a hledá věci, které rodič popisuje, že vidí.

Třídění předmětů
Dítě třídí různé předměty do krabiček podle barev, tvarů, velikosti atd.

Zakryté předměty
Potřebujete tři a více různě velkých předmětů (klíč, pravítko, guma, papír). Tyto předměty dáte různě přes sebe tak, že se částečně překrývají. Úkolem dítěte je uhádnout předměty, i když vidí pouze jejich část.

Rozlišování a hledání překrývajících se čar
Dítě obtahuje každý obrázek jinou barvu apod.

Třídění stavebnicových kostek, lega
Dítě třídí dohromady smíchané části stavebnice podle tvaru, potom podle barvy nebo velikosti do krabiček.

Časopisy
Dítě hledá v časopisech nebo knize rodičům jmenovanou věc.

Obtahování
Dítěti se položí tenký papír na nakreslený tvar, který následně obtahuje.

Najdi dvojče
Dítě si vybere jednu kostku ze stavebnice a jeho úkolem je najít další úplně stejnou.

Stříhání

Procvičujte s dětmi i stříhání. U stříhání hlídejte, aby dítě drželo správně nůžky. Ze začátku stačí, aby dítě zkoušelo stříhat rovně. Klidně mu na papír udělejte čáru podle, které má stříhat. Postupně zkoušejte vlnovky, zuby. Když uvidíte, že to dítěti jde, můžete začít vystřihávat geometrické tvary. A časem i různé obrázky. Děti to obvykle baví.

Barvy

Trénujte s dětmi barvy. Můžete po nich chtít, aby Vám ukázalo v domě něco, co má žlutou barvu. My s dětmi ve školce hrajeme hru "Čáp ztratil čepičku". Tuto hru si můžete zahrát i doma. Děti chodí po místnosti jako čápi a říkají básničku: "Čáp ztratil čepičku, měla barvu, barvičku...červenou". Barvu řeknete vy a dítě Vám ji musí ukázat. Ze začátku můžete dávat pouze základní barvy, a pak přidávat i další barvy.

Geometrické tvary

Procvičujte s dětmi geometrické tvary. Dítě by při nástupu do školy mělo základní geometrické tvary umět poznat (kruh, obdélník, čtverec, trojúhelník).
Procvičíte si tak tvary i barvy. Dále můžete chtít, aby Vám roztřídilo všechny trojúhelníky podle barev a samo barvy pojmenovalo. Nebo můžete chtít, aby Vám dítě všechny čtverce poskládalo od nejmenšího po největší nebo naopak. Tím si procvičíte opět tvary, ale také pojmy nejmenší a největší. Geometrické tvary můžete také trénovat kdykoliv během dne. Řekněte dítěti, ať Vám v obýváku ukáže např. co má tvar obdélníku. Dítě tak ani nepozná, že se něco učí. 

Rýmování

    Procvičujte s dětmi rýmování. Nejlepší je začít na pracovních listech. Nejprve si vždy všechny obrázky pojmenujte, a pak zkoušejte, který obrázek se s kterým rýmuje.

     Počáteční písmeno 

Procvičujte s dětmi počáteční písmenka u slov. Můžete se ho ptát např. na jaké písmenko začíná panenka? A dítě Vám odpoví. Nebo se ho můžete zeptat, co začíná na písmenko P.
Procvičování si můžete udělat i s básničkou: Jede vláček kolejáček, co nám veze, kdo to ví?
Veze nám K na začátku, kdo to slovo dopoví.  

Slabiky

Vytleskávejte si s dětmi u slov slabiky. Můžete se také zeptat, kolikrát tlesklo. Procvičovat můžete kdykoliv při různých aktivitách.  

    Předmatematické dovednosti

    Dítě v předškolním věku by mělo zvládnout napočítat do 10. Můžete trénovat různými způsoby. První po dítěti chtějte, aby Vám napočítalo od 1 do 10 a ukazovalo při tom na prstech. Pokud toto dítě zvládne, můžete pokračovat v těžších úkolech. Říkejte mu různá čísla a chtějte, aby je ukázalo na prstech nebo ukazujte Vy a ono počítá. 
Můžete před dítě dát hromádku např. bonbónů a chtít, aby Vám bokem dalo třeba tři bonbóny a na druhou hromádku pět bonbónů. Dítě si tak procvičí čísla. Také se ho zrovna můžete zeptat, ve které hromádce je bonbónů více, a ve které je jejich méně. Kromě počítání si tak procvičíte i pojmy více a méně.  

    Grafomotorika

U grafomotoriky kontrolujte, zda dítě drží správně tužku. Pokud grafomotorika dítěti nejde, tak jí procvičujte častěji. Je důležité, aby si dítě osvojilo základní tahy a mělo cit v ruce. Bude pro něj pak jednodušší začít psát. Dávejte dětem také omalovánky a kontrolujte, aby se snažily je vymalovat bez přetahování. 

Pojmy první, poslední, před, za, mezi, pod, nad

Vyskládejte vedle sebe do řady různé hračky a ptejte se, která hračka je první, poslední, co je např. před autíčkem za hračku, co je za autíčkem za hračku, jaké hračky jsou mezi autíčkem a panenkou. Nebo můžete použít nějakou hračku a židli. Hračku položit na židli a ptát se dítěti, kde daná hračka je. Můžete ji dávat na židli, pod židli, za židli, před židli.

Pojmy vpravo a vlevo

Důležité je, aby dítě poznalo, která ruka je pravá, a které je levá. Pokud toto Vaše dítě ví, tak to můžete procvičovat. Můžete před dítě vyskládat pastelky a říct, ať do pravé ruky chytne červenou pastelku a do levé ruky modrou pastelku. Také můžete udělat dvě hromádky hraček a poprosit dítě, aby Vám řeklo, jaké hračky jsou vlevo, a jaké jsou naopak vpravo.

Pojmy menší a větší

Zkuste nejprve na stůl položit pouze dvě hračky a ptejte se, která hračka je menší, a které je větší. Poté můžete na stůl položit více hraček a ptát se, které hračky jsou např. menší než panenka, nebo které jsou větší než autíčko.

Pojmy více a méně

Nachystejte si dvě hromádky hraček nebo ovoce a ptejte se, ve které hromádce je např. jablíček méně nebo více. Můžete si u toho procvičit i počítání a ptát se kolik je v každé hromádce jablíček. 

 

 


Kontakt

MŠ Čehovice

Čehovice 93, 798 21 BEDIHOŠŤ

datová schránka: s33usqv


582 368 556


Anketa

Spí vaše dítě/děti po obědě?

Ano
51%
19

Ne
49%
18

Celkový počet hlasů: 37